Activitatea de cercetare în domeniul sistemului imunitar, recompensată cu Premiul Nobel pentru Medicină
marţi, 4 octombrie 2011   ::   0 Comentarii :: :: Stiri, Alergologie si Imunologie

Trei oameni de ştiinţă au câştigat luni premiul Nobel pentru Medicină pentru activitatea lor de cercetare în domeniul sistemului imunitar ce a deschis noi căi de tratament şi prevenţie împotriva maladiilor infecţioase şi a cancerului, transmite Associated Press.

Americanul Bruce Beutler, 55 de ani şi luxemburghezul Jules Hoffmann, 70 de ani, îşi împart jumătate din premiul de 10 milioane de coroane suedeze (aproximativ 1 milion de euro), în timp ce cealaltă jumătate îi va reveni canadianului Ralph Steinman, 68 de ani, conform Comitetului Nobel.

Bruce Beutler şi Jules Hoffmann au fost recompensaţi pentru descoperirea în anii '90 a unor proteine receptoare ce pot recunoaşte bacteriile şi alte microorganisme ce pătrund în organism, şi activează prima linie de apărare a sistemului imunitar, cunoscută drept imunitate înnăscută.

Ralph Steinman a primit premiul Nobel pentru Medicină pentru că a descoperit în urmă cu două decenii celulele dendritice ce coordonează imunitatea adaptativă, cea de-a doua linie de apărare a organismului în cadrul căreia bacteriile şi microorganismele străine sunt distruse.

"Munca celor trei oameni de ştiinţă a deschis noi posibilităţi de prevenire şi tratare a infecţiilor, cancerului şi a bolilor inflamatorii", conform comunicatului dat publicităţii de Institutul Karolinska din Suedia.

Bruce Beutler este profesor de genetică şi imunologie la Institutul The Scripps Research din La Jolla, California. Jules Hoffmann a condus un laborator de cercetare din Strasbourg între 1974 şi 2009 şi a fost preşedintele Academiei Naţionale franceze de Ştiinţe în perioada 2007-2008.

Ralph Steinman lucrează în cadrul Universităţii Rockefeller din New York din 1970 şi conduce Centrul pentru Imunologie al acestei prestigioase universităţi.

Descoperirea făcută de Jules Hoffmann s-a produs în 1996, în timpul unui experiment privind felul în care funcţionează sistemul imunitar al musculiţelor de oţet. Doi ani mai târziu, studiul lui Bruce Beutler a demonstrat că atât la nevertebrate cât şi la vertebrate sistemul imunitar înnăscut funcţionează similar atunci când este confruntat cu agenţi patogeni.

Descoperirea făcută de Ralph Steinman datează din 1973, când a reuşit să identifice un nou tip de celule, dendritele, care au capacitatea unică de a activa aşa-numitele celule T. Aceste celule au un rol extrem de important în imunitatea adaptativă , producând anticorpii necesari pentru a distruge infecţiile din organism. Odată ce infecţia a fost stopată, sistemul imunitar păstrează anticorpii formaţi şi îi mobilizează îndată ce este organismul este atacat de acelaşi agent patogen.

Anul trecut premiul Nobel pentru Medicină a fost câştigat de profesorul britanic Robert Edwards pentru studii în domeniul fertilităţii.

Cei trei laureaţi vor intra în posesia premiului în cadrul unei ceremonii oficiale ce se va desfăşura la Stockholm la data de 10 decembrie, dată în care este comemorat fondatorul prestigioaselor premii, industriaşul şi savantul suedez Alfred Nobel.AGERPRES/(Codruţ Bălu)

Premiul Nobel pentru Medicină revine japonezului Shinya Yamanaka şi britanicului John Gurdon Premiul Nobel pentru Medicină pe anul 2012 a revenit japonezului Shinya Yamanaka şi britanicului John Gurdon. Anunţul a fost făcut luni, la Stockholm, de secretarul Comitetului Nobel pentru Medicină, Goran K. Hansson, în cadrul unei ceremonii transmise live pe site-ul oficial al Premiilor...
DOCUMENTAR: Premiul Nobel pentru fiziologie şi medicină - istoric În 2015, sezonul Premiilor Nobel începe, luni, 5 octombrie, la Stockholm, cu anunţarea laureaţilor sau laureatului Premiul Nobel pentru fiziologie şi medicină, de către Urban Lendahl, secretarul Comitetului Nobel pentru Fiziologie sau Medicină.
DOCUMENTAR: Premiul Nobel pentru fiziologie şi medicină - istoric În 2014, sezonul Premiilor Nobel începe, luni, 6 octombrie, la Stockholm, cu anunţarea laureaţilor sau laureatului Premiul Nobel pentru fiziologie şi medicină.
Top 6 alimente probiotice pentru imunizarea organismului Cine ar fi crezut ca acum, in prag de sezon rece, sanatatea intregului nostru organism poate depinde doar de cateva mici microorganisme: probioticele! Aceste bacterii benefice si microbi care traiesc in intestine au un rol important in digestie insa mai mult decat atat, sunt un adevarat...
Boala Alzheimer: Un nou studiu dezvăluie mai mulţi factori de susceptibilitate genetică Puţin câte puţin, extrem de complicatul puzzle al bolii Alzheimer începe să fie completat. 'Cartografia' genelor se conturează. Câteva noi piese - unele majore? - au fost inserate de curând cu ajutorul celui mai mare studiu epidemiologic internaţional realizat până acum pe marginea acestei boli, desfăşurat...
Vaccin experimental împotriva melanomului, în curs de cercetare în SUA Un vaccin foarte personalizat, care poate stimula un răspuns imun din partea persoanelor cu melanom avansat, a fost descoperit de un grup de cercetători americani, care au publicat un studiu preliminar pe această temă în revista Science, informează online health.usnews.com.