Cele mai citite
 


Dieta DASH impotriva hipertensiunii
joi, 9 februarie 2012   ::   1 Comentarii :: :: Stiri, Probleme cu greutatea, Tensiunea arteriala
 

 

 

In ultimele secole, s-a constat o accentuare a preocuparii pentru nutritia sanatoasa, prin urmare, numeroase diete au fost propuse, in speranta imbunatatirii modului de alimentare a oamenilor si a ameliorarii sanatatii acolo unde e necesar.

Trebuie totusi stiut ca dietele nu au un caracter definitiv si ca sunt gandite ca “ajutoare” ale tratamentelor recomandate de medici, consultatia de catre acestia fiind recomandata. Datorita dezvoltarii continue a cunostintelor medicale, exista deseori divergente de opinie in randul diferitelor autoritati din domeniu. De aceea, inainte de a adopta o dieta, e bine sa o discutati cu medical curant.

DASH este acronimul pentru Dietary Approaches to Stop Hypertension, adica este o dieta conceputa pentru a combate hipertensiunea si are la baza o cercetare pe aceasta tema efectuata in 1997. Rezultatele acesteia au aratat ca o dieta bogata in fructe, legume si produse lactate slabe, cu o cantitate redusa de grasimi saturate si totale este foarte eficienta in scaderea tensiunii arteriale.

Dieta presupune 2000 de calorii distribuite dupa urmatorul profil nutritional:
* grasimi totale: 27% din totalul de calorii dintre care grasimi saturate: 6% din totalul de calorii
* proteine: 18% din totalul de calorii
* carbohidrati: 55% din totalul de calorii
* cholesterol: 150 mg
* sodiu: 2300 mg
* potasiu: 4700mg
* calciu: 1250mg
* magneziu: 500mg
* fibre: 30g

Aceste procente se traduc astfel:
* Cereale sau produse derivate: 7-8 portii pe zi. O portie este echivalentul a o felie de paine, o jumatate de cana de cereale uscate sau orez sau paste gatite. Aceasta categorie alimentara furnizeaza energie, carbohidrati si fibre.
* Legume: 4-5 portii pe zi. O portie echivaleaza cu o cana de frunze (varza, salata verde etc.), jumatate de cana de legume gatite si jumatate de cana de suc de legume. Fructele si legumele furnizeaza potasiu, magneziu si fibre. Consumarea tuturor portiilor de legume si fructe prescrise e un element cheie al acestei diete.
* Fructe: 4-5 portii pe zi. O portie e echivalentul unul fruct mediu, jumatate de cana de suc de fructe, un sfert de cana de fructe uscate.
* Produse lactate slabe: 2-3 portii pe zi. O portie e echivalentul unei cani de lapte sau iaurt, 30 de grame de branza. Produsele lactate furnizeaza organismului proteine si calciu.
* Carne rosie, peste, pasari: 2 sau mai putine portii pe zi. O portie echivaleaza cu 75 grame. Trebuie stiut ca e recomandata carnea rosie slaba si carnea de pui fara piele. Sunt o sursa de proteine si magneziu.
* Nuci, seminte si boabe: 4-5 portii pe saptamana. O portie echivaleaza cu jumatate de cana de boabe gatite (fasole, mazare, soia etc.), 2 linguri sau 40 de grame de seminte. Acestea sunt sursa de magneziu si potasiu.
* Grasimi si uleiuri: 2-3 portii pe zi. O portie e echivalentul unei lingurite (de ceai) de ulei. Grasimile ar trebui sa fie din categoria celor nesaturate (din porumb, masline etc.).
* Dulciuri: 5 portii pe saptamana. O portie echivaleaza cu 1 lingura de gem de fructe, sirop, miere si zahar.

Exemplu de mic dejun: 1 cana fulgi de porumb, 1 cana lapte degresat, 1 lingurita zahar, jumatate de cana de suc de portocale, o banana si o felie de paine integrala cu o lingurita de gem.
Ca gustari intre mese puteti opta pentru: 1/4 cana caise uscate, 1 cana iaurt degresat, 2 linguri sau 40 de grame de seminte, nuci.

Nota: Unitatea de masura e o cana standard, de 200-250 ml.
 
Beneficii ale dietei DASH:
Aceasta dieta va poate diminua presiunea arteriala la fel de mult precum unele medicamente, dar inlaturand riscul de reactii adverse. Schimbarile alimentare pot avea efecte imediate, spre deosebire de terapia medicamentoasa. Studiile au aratat ca aceasta dieta poate reduce tensiunea arteriala (in medie) cu 6mmHG in cazul celei sistolici si cu 3mmHG in cazul celei distolice.

Precautii:
Adaugarea fibrelor in alimentatie ar trebui efectuata treptat, pentru a evita reactii adverse precum balonare, diaree. E important ca totodata sa cresteti cantitatea de apa consumata, intrucat o cantitate crestuta de fibre in absenta apei suficiente poate cauza constipatie.
Fructele si legumele sunt o sursa de potasiu, care poate crea probleme persoanelor cu afectiuni renale ce nu-l pot elimina corespunzator.

 

Sursa: www.reteteculinare.ro

Notare
Comentarii
de sandy
da este foarte adevarat daca nu este dieta corespunzatoare adecvata se inbolnaveste organismul se slabeste si rapid il prinde ori cemicrob daca maninca sanatos este mai rezistent organismul

Apasati aici pentru a trimite un comentariu
Citeste si...
Dieta, ajutor in renuntarea la fumat? Lucrul imbucurator pentru cei ce vor sa se lase de fumat este faptul că unul din cinci fosti fumatori nu castiga deloc in greutate, deci se poate si asa. Sa descoperim impreună ce anume ii ajuta pe acestia sa nu castige in greutate.
Diete cu efect antiinflamator Notiunea de dieta cu efecte antiinflamatorii e bazata pe un concept simplu: poarta acest nume acele diete axate pe anumite alimente ce sunt recunoscute pentru abilitatile lor de a diminua inflamatiile. Multe din aceste diete cu efecte antiinflamatorii sunt concentrate in jurul unor alimente precum: cereale...
DIETA PENTRU SANATATEA RINICHILOR Dieta este un component important al starii de sanatate. Educatia nutritionala cat si bunele obiceiuri alimentare sunt esentiale in mentinerea starii de sanatate. O dieta corecta si sanatoasa contribuie substantial la prevenirea bolilor si a mortii premature.
"Alimente interzise pe timp de vara" Dupa o iarna lunga, friguroasa, in care hainele groase au ascuns destul de bine cateva kilograme in plus, a venit vara, cand excesele din timpul iernii trebuie sterse cu buretele. Ce mancam vara pentru a putea slabi sanatos si frumos sau numai pentru a ne mentine un tonus adecvat?
Dieta Okinawa, mai mult un stil de viata decat o dieta propriu-zisa Okinawa sau “Insula Nemuritorilor” este cea mai mare insula a arhipelagului nipon, aflata la 1600 km distanta de Tokyo. Se pare ca acolo traiesc oamenii cei mai longevivi de pe planeta, cu o rata scazuta a obezitatii, problemelor cardiace, aparitiei diabetului, cancerului, osteoporozei, Alzheimerului...
MB: O alimentaţie bogată în grăsimi nu sporeşte greutatea corporală (raport organizaţii non-profit) Încurajarea unei diete sărace în grăsimi înrăutăţeşte problema greutăţii corporale în Marea Britanie şi are un impact dezastruos asupra sănătăţii, potrivit unor organizaţii care luptă împotriva obezităţii, scrie agenţia Reuters.