Cele mai citite
 


UPDATE/Consiliul Fiscal: Sunt riscuri persistente în ceea ce priveşte atingerea ţintei de deficit bugetar pentru 2012
sâmbătă, 12 mai 2012   ::   0 Comentarii :: :: Stiri
 
Consiliul Fiscal consideră că sunt riscuri persistente în ceea ce priveşte atingerea ţintei de deficit bugetar pentru 2012, chiar şi în condiţiile în care ţinta de deficit pe cash a fost revizuită în creştere la 2,2% de la 1,9%.
'La momentul redactării acestui raport, informaţiile disponibile indicau renegocierea de către noul Guvern cu misiunea FMI şi UE a ţintei de deficit bugetar (la 2,2% din PIB), pentru a acomoda o indexare salarială în două etape (8% în iunie 2012, 7% în decembrie 2012) a salariilor din sectorul bugetar, impactul negativ asupra veniturilor bugetare al modificării modului de calcul pentru contribuţiile la fondul de sănătate în conformitate cu hotărârea Curţii Constituţionale, precum şi restituirea graduală a diferenţei dintre cuantumul efectiv al contribuţiilor de asigurări de sănătate colectate în perioada ianuarie 2011- aprilie 2012 şi cel determinat în conformitate cu modul de calcul corespunzător hotărârii Curţii Constituţionale', se arată în Raportul anual pe 2011 al Consiliului Fiscal, remis, joi, AGERPRES.
Potrivit sursei citate, chiar şi în cazul revizuirii ascendente a ţintei de deficit bugetar, sunt persistente riscuri în ceea ce priveşte atingerea acesteia, având în vedere revizuirea descendentă a proiecţiei de creştere economică, precum şi datele privind execuţia bugetară la finele trimestrului întâi, în condiţiile în care încadrarea în plafonul de deficit s-a produs pe fondul decalării în luna martie a plăţii trimestriale a impozitului pe profit, precum şi a unei recrudescenţe a acumulării de arierate la nivelul bugetului de stat şi al bugetelor locale.
'Impactul înrăutăţirii prognozei de creştere asupra soldului bugetar este însă atenuat de faptul că aceasta se datorează în cea mai mare măsură deteriorării cererii externe, dinamica exporturilor nereprezentând o componentă de natură să genereze scăderi proporţionale ale veniturilor bugetare', se mai arată în raportul menţionat.
Potrivit acestuia, indexarea salarială, chiar realizată într-o manieră care să limiteze impactul la nivelul bugetului pentru 2012, se va regăsi în totalitate la nivelul cheltuielilor bugetare din 2013, 'complicând substanţial procesul de ajustare a deficitului bugetar structural către obiectivul pe termen mediu (MTO) în contextul obligaţiilor asumate prin semnarea Tratatului privind Stabilitatea, Coordonarea şi Guvernanţa în cadrul Uniunii Economice şi Monetare (Compactul fiscal)'.
'În acest moment, măsurile necesare pentru asigurarea unei traiectorii de convergenţă spre MTO sunt nespecificate, ca de altfel şi momentul în care acest obiectiv ar urma să fie atins. Angajamentele asumate la nivel european impun în continuare un comportament prudent al politicii fiscal bugetare pe termen mediu', subliniază autorii documentului.
În opinia reprezentanţilor Consiliului Fiscal, cele mai mari riscuri pe plan intern se pot materializa dacă angajamentul politic pentru procesul de consolidare fiscală scade, pe fondul unor turbulenţe politice în anticiparea alegerilor programate pentru 2012.
'Eventualele derapaje de la o politică fiscal-bugetară strictă (cum ar fi reversarea unor măsuri de austeritate implementate deja) pot conduce la depăşirea ţintei de deficit bugetar pentru 2012 şi la deteriorarea percepţiei de risc faţă de România', arată Consiliul Fiscal.
În ceea ce priveşte creşterea economică, riscurile provin, în special, din surse externe, iar reducerea avansului economic în zona euro şi menţinerea incertitudinilor pe pieţele financiare internaţionale pot contribui la reducerea creşterii economice pentru România prin mai multe canale. În acest context, reprezentanţii Consiliului Fiscal precizează că o cerere externă mai redusă afectează negativ exporturile şi înrăutăţeşte indicele sentimentului economic, în timp ce turbulenţele din pieţele financiare internaţionale ar putea creşte prima de risc a ţării, cu efecte negative asupra intrărilor de capital în România.
'Pe partea pozitivă, o absorbţie mai bună a fondurilor europene nerambursabile şi o încredere îmbunătăţită la nivelul economiei poate conduce la o performanţă economică mai bună decât aşteptările, dublate şi de posibile investiţii străine directe mai mari, atrase de un ritm al reformelor structurale mai alert', mai arată autorii Raportului.
Potrivit Consiliului Fiscal, în noul context creat de schimbarea de Guvern şi de noua configuraţie a majorităţii parlamentare survenite recent este necesară o actualizare cu celeritate a strategiei fiscal-bugetare, cu scopul promovării unui cadru fiscal bugetar predictibil, bazat pe reguli şi ţinte clare. Din perspectiva legii responsabilităţii fiscal bugetare, art. 23 lit. c) se prevede drept clauză derogatorie pentru revizuirea cadrului fiscal bugetar schimbarea Guvernului.
Instituţiile financiare internaţionale şi autorităţile române au convenit, recent, o relaxare a ţintei de deficit bugetar pe cash, de la 1,9% la 2,2% din PIB, a anunţat, miercuri, şeful misiunii Fondului Monetar Internaţional în România, Jeffrey Franks, la conferinţa de la finalul celei de-a cincea misiuni în România.
Bugetul general consolidat înregistra, la finalul lunii martie, un deficit de 3,4 miliarde lei, respectiv 0,56% din PIB, încadrându-se în ţinta de deficit stabilită cu organismele financiare internaţionale, conform datelor operative ale Ministerului Finanţelor Publice /MFP/, publicate în 27 aprilie.
Potrivit prognozei interimare de primăvară a Comisiei Europene, citată în Raportul Consiliului Fiscal, economia românescă va consemna o creştere de 1,6% în acest an, estimare revizuită în scădere de la 2,5%.
FMI estimează o creştere economică de 1,5%, în 2012, în România. AGERPRES/(AS-Andreea Marinescu)
Notare
Comentarii
In momentul de fata nu sunt comentarii. Fiti primul care trimite unul!
Apasati aici pentru a trimite un comentariu
Citeste si...
RETROSPECTIVA SÃPTÃMÂNII 9 - 15 MAI Economia românească traversează o revenire ciclică sprijinită de cererea internă puternică astfel încât creşterea PIB ar urma să atingă 4,2% în 2016, principalele riscuri la adresa perspectivei fiind incertitudinile electorale şi cele externe, arată experţii FMI într-un raport elaborat în urma consultărilor...
Acordul cu FMI ar putea fi prelungit cu 3 luni (sinteză) Delegaţia Fondului Monetar Internaţional (FMI) va cere board-ului prelungirea acordului stand-by de tip preventiv încheiat cu România cu trei luni, a declarat, marţi, într-o conferinţă de presă, Erik de Vrijer, şeful misiunii FMI în România.
MFP: Deficit bugetar de 1,36% din PIB, pe primele cinci luni Deficitul bugetului general consolidat pe primele cinci luni din 2011 s-a cifrat la 7,4 miliarde lei, respectiv 1,36% din Produsul Intern Brut /PIB/, conform datelor operative ale Ministerului Finanţelor Publice /MFP/, publicate luni.
Deficit bugetar de 1,18% din PIB după primele nouă luni din 2012 Execuţia bugetului general consolidat s-a încheiat după primele nouă luni din 2012 cu un deficit de 7,17 miliarde lei (cca 1,57 miliarde euro la cursul zilei, n.n.), respectiv 1,18 % din PIB, comparativ cu un deficit bugetar de 13,88 miliarde lei, respectiv 2,4% din PIB, la aceeaşi dată a anului precedent...
România a încheiat anul 2011 cu un deficit bugetar de 4,35% din PIB Execuţia bugetului general consolidat în anul 2011 s-a încheiat cu un deficit de 23,8 miliarde lei, respectiv 4,35% din PIB, faţă de un deficit anual prevăzut de 23,9 miliarde lei, respectiv 4,37% din PIB, informează, joi, Ministerul Finanţelor Publice.